معرفی رشته کارآفرینی(بخش اول)

معرفی رشته کارآفرینی(بخش اول)

برای درک بهتر این رشته فکر می کنم اگر از ریشه ی این کلمه شروع کنم مناسب تر است.ریشه ی واژه ی کارآفرینی از یک کلمه ی  فرانسوی با عنوان Entreprendre  به معنای ” تعهد انجام کار ” گرفته شده است. همچنین واژنامه دانشگاهی وبستر تیز در تعریف خود از کارآفرینی، این عبارات را بکار برده که:

“کارآفرین فردیست که متعهد می شود که خطرات احتمالی یک فعالیتی که جنبه ی اقتصادی دارد را قبول کرده و سازماندهی نماید. “

با توجه به تاریخچه ی این علم، اقتصاد دانان نخستین افرادی بودند که در نظریه های اقتصادی خود به بررسی و تشریح فرد کارآفرین و واژه ی کارآفرینی پرداختند. دانشمندی اتریشی بنام  ژوزف شومپــیتر فرد کارآفرین را نیــروی محرکــه اصلی در توسعه اقتصادی یک جامعه می داند و اعتقاد دارد که نقش کارآفرین، نوآوری است . شومپیتر معتقد استکه  ارائه کالایی تازه و جدید، ارائه روشی نو در فرآیند تولید، گشایش بازاری تازه، یافتن منابع جدید و ایجاد و سازماندهی هرگونه تشکیلات جدید در صنعتی خاص از فعالیت های کارآفرینان است. آقای کـرزنر نیز کـه از اساتید برجسته رشته اقتصاد در دانشگاه نیویورک است در تعریف خود از کارآفرینی اینگونه می نویسد که کارآفرینی به معنای ایجاد سازگاری و هماهنگی متقابل بیشتر در عملیات بازارها است. کار آفرینی با کارکردها و نتایج مثبتی که دارد، به عنوان یک راه حل اساسی برای رفع بسیاری از چالش ها و بحرانهای داخلی و همچنین باقی ماندن درعرصه رقابتهای جهانی، از سوی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

 

رشته مدیریت کارآفرینی چیست؟

این رشته ،که در کشور ما رشته ای جدید و نوظهور محسوب می شود در سرتاسر دنیا رشته ای معتبر و شناخته شده است .در بسیاری از کشور ها این رشته به « مدیریت نوآوری و کسب و کار » شهره است، تلاش می کند تا با باز کردن فضایی تازه و جدید در کسب و کارها و برانگیختن روحیه  کارآفرینی درون افرادی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار جدید ،ایجاد بازاری پر رونق برای محصولات خویش، ارائه ی خدمت و یا حتی عقاید جدید، ایجاد تحولی چشم گیر در موسسات موجود و در حال فعالیت هستند که ریسک فعالیت های مخاطره آمیز جدید را بر عهده می گیرند.

اساساً مدیریت کارآفرینی یک مبحث میان رشته‌ایست و بحث اصلی درس های این رشته خلق ارزش افزوده، تشخیص و بهره برداری از فرصت‌ها و راه اندازی کسب و کار است. همچنین مدیریت کارآفرینی را می توان مجموعه ای از نظریه ها ، فنون و روشهای هدایت  فعالیتهای کارآفرینی به صورت اثربخش دانست. هدف از ارائه ی دوره کارشناسی ارشد این رشته، تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیتهای کارآفرینی در بخش خصوصی، دولت و بخش عمومی است.

دانشجویان این دوره بهتر است برای ورود به این رشته پیش نیازهای این رشته را مطالعه کرده باشند. اکثراً مشاهده شده که برخی از دانشجویان این رشته بدون هیچ گونه اطلاع قبلی از این رشته و یا حتی ماهیت و هدف آن، پا به دانشکده های کارآفرینی گذاشته و بعد از یک یا دو ترم دچار سرخوردگی شدید و احساس پوچی می کنند. چرا که شاید مسیر علایق و رسیدن به قله های موفقیت برای آن ها در این رشته نبوده است.

 

این رشته واقعا روحیه ی کارآفرینانه می طلبد! نه صرفا به دلیل اینکه رتبه مناسب و یا درصد بالا در درس بازاریابی و مدیریت باعث ورود افراد به این دنیا شود! بنابراین پیشنهاد میشود حتما با چشمان باز و انتخابی از روی ویژگی های فردی به این رشته ورود پیدا کنند. رشته ی کارآفرینی تلاش می کند تا افرادی با روحیه ی کارآفرینی تربیت کند و در کنار آن ابزاری در اختیار این افراد قرار دهد تا بتوانند محیط را بشناسند، فرصت ها از ورای یک محیط ببیابند و با سرمایه گذاری فکری ایده ی پرورش دهند و در صورت نیاز با ارائه ی مناسب آن سرمایه گذاران را مجاب کنند که هرینه ی های خود را بر روی ایده هایشان قرار داده و خروجی مناسب برای جامعه داشته باشند و باعث اعتلا و رونق کسب و کار یک کشور گردند.

در کشورهای دیگر معمولا دانشجویان این رشته یا افرادی هستند که تجربه ی یک کسب و کار شکست خورده را دارند، یا یک کسب و کار در حال ظهور را مدیریت می کنند، یا درون یک سازمان به بلوغ رسیده مشغول به فعالیت هستند و یا یک کسب و کار در حال افول و شکست را در مقابل دارند و نیاز به ترمیم آن دارند. بنابراین اگر در اولین روز کلاس درس در دانشکده ی کارآفرینی افرادی با سنین بالا و سِمَت های بالای میدیرتی سازمان ها را در کنار خود دیدید نباید تعجب کنید چرا که ماهیت این رشته برای این چنین افراد جذاب تر است! و این یعنی فرصتی مناسب برای شما ! که اشتباهاتی که آن ها مرتکب شده اند را تکرار نکنید و مسیر درستی را برای به اوج رساندن کسب و کار خود برگزینید.

اشتراک گذاری پست

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *